Uopfordret ansøgning – Få gode råd her

Hvis du vælger at søge uopfordret med en uopfordret ansøgning, så er der andre aspekter, der har relevans sammenlignet med, hvis du ansøger til en opslået ledig stilling. Der bør dog ikke herske nogen tvivl om, at én af de mest markante og vigtigste forskelle er, at du ikke har et konkret jobopslag, du kan læne dig op af. Det gør det en smule sværere for dig at udforme ansøgningen. Når man ansøger en ledig stilling, som en virksomhed selv har annonceret, så vil der oftest være en række kvalifikationer og egenskaber, der efterspørges direkte af virksomheden i deres stillingsopslag. Det betyder, at du som ansøger kan fokusere på netop de ting, som virksomheden efterspørger, når du skal udforme og skrive din jobansøgning. Derfor giver det også sig selv, at det forholder sig helt anderledes, når du skal skrive og sende en uopfordret ansøgning. Hvis du vil have succes med en sådan ansøgning og vil vække interesse, så kræver det, at du har brugt tid på at forberede dig nøje og har researchet på den respektive virksomhed, deres visioner og deres kultur. Hvis du står over for, at skulle skrive og sende en uopfordret ansøgning, så finder du i denne artikel en række gode råd til, hvordan du kan forøge dine chancer for at få succes med dette.

Research og forberedelse er essentielt

Hvis du har fundet en virksomhed, du rigtig gerne vil arbejde hos, så er det absolut første, du skal gøre, at sætte dig rigtig godt ind i lige netop dén virksomhed og det, den står for. I en sådan sammenhæng er det oplagt, at du søger lidt på nettet, finder artikler, ser om de har været omtalt i medierne og naturligvis også læser på deres egen hjemmeside. En god forståelse for virksomheden er essentiel, hvis du ønsker at skrive og sende en uopfordret ansøgning. Derfor har din forberedelse og research også en god del at skulle have sagt i forhold til, om du inviteres til jobsamtale eller ej. Vil du kunne forfatte en ansøgning, der rammer plet hos den pågældende virksomhed, så bør du tage dig god tid til den.

Hvor passer du bedst ind?

Inden du udformer din ansøgning, så er det en rigtig god idé, at du forbereder dig tilpas til, at kunne angive meget specifikt, hvor i virksomheden, du mener, du vil passe bedst ind. Det kan du enten gøre en helt konkret stillingsbetegnelse eller jobfunktion, som du ved, der findes eller derimod kan oprettes i den valgte virksomhed. Det kan dog også blot være en afdeling, der sidder med netop dén eller de opgaver, som du har valgt at specialisere dig inden for eller som du mener, dine kompetencer bedst dækker over. Det gør det markant nemmere for dig at overbevise den respektive virksomhed om, at du er et ideelt ansættelsesvalg og dine evner er nødvendige.

Belys dine vigtige personlige egenskaber

Et aspekt, der særligt kan vise sig at hjælpe dig yderligere på vej, hvis du skal skrive en uopfordret ansøgning er, at finde nogle andre stillingsopslag, der er blevet slået op af den respektive virksomhed. Det kan være, at du kan finde eksempler på tidligere jobopslag eller tilmed nogle aktuelle jobannoncer fra virksomheden inden for andre områder. I et sådant opslag vil du oftest også kunne se, hvilke personlige kvalifikationer, som den konkrete virksomheder efterspørger og kræver, når de laver et stillingsopslag. Her er det selvfølgelig vigtigt, at du kun er OBS på de mere generelle punkter, med mindre, at der er tale om et stillingsopslag, der passer sammen med den stilling, du søger. Har du mulighed for at finde dette, så har du også bedre forudsætninger for at skrive en succesfuld ansøgning. Det giver dig nemlig nogle idéer til, hvad du skal lægge vægt på i din ansøgning. Samtidig er det også noget, der indikerer over for arbejdsgiver og læser, at du har været villig til at investere tid i, at gøre dit forarbejde ordentligt.

Du bør altid sørge for at være kort og præcis

Når du skriver en uopfordret ansøgning, så bør du holde den på 1 side eller derunder. Dertil er det også vigtigt, at du undgår at bruge for mange fyldord. Mange har også en tendens til at bruge klichéer og klassiske vendinger; glemt alt om disse og fokuser i stedet på dig. Er den fyldt med klichéer og virker standardiseret, så ryger den ud. Hvis du skriver, at du er f.eks. ”fleksibel, positiv og arbejdsom”, så skal du ikke forvente, at det er noget, der giver en synderligt god effekt. Der er ingen mennesker, der nogensinde ville skrive det modsatte i deres ansøgning, hvorfor det naturligvis også er nærmest forventeligt af din kommende arbejdsgiver, at det er noget, der faktisk er aktuelt. I stedet bør du fokusere på at give korte, præcis eksempler på dine styrker, så læseren tydeligt kan udlede, hvad du er god til og hvad, du har valgt at specialisere sig inden for. Dertil skal det også understreges, at det er vitalt, at du giver udtryk for, hvad der ligger til grund for og hvad, der er din motivation for at søge hos netop denne virksomhed.

Send ansøgningen til den rette person

Der er mange, der tænker, at når de skal sende en ansøgning, så kan de blot sende den til en generel e-mailadresse hos den respektive virksomhed, hvorefter den bliver sendt videre til den rette person. Det er dog vigtigt, at det allerede nu gøres klart, at det ikke forholder sig således, hvorfor den i stedet nok bare ender i en papirkurv. Det er vigtigt, at du sørger for at din ansøgning rent faktisk havner hos den rette person i organisationen. Er der tale om en stor virksomhed, så er der ofte mulighed for at fremsende din ansøgning via et online rekrutteringssystem, hvilket er nemt. Er det en mindre virksomhed, så er du nødt til at vide, hvem du skal fremsende ansøgningen til. Ofte er det relativt nemt for dig at finde de informationer, du skal bruge ved at klikke dig ind på deres hjemmeside. Hvis det ikke umiddelbart virker som om, at det er noget, der er lige til at finde, så skal du ikke tøve med at ringe og få de kontaktoplysninger, du skal bruge – i langt de fleste tilfælde er de ganske velvillige til at informere om dette.

Tilpas dit CV til din ansøgning

Der skal ikke være nogen tvivl om, at dit CV er en stor del af din ansøgning. Derfor er det også vigtigt, at du sørger for at tilpasse dit CV til det konkrete jobopslag eller til den respektive stilling og virksomhed, du ønsker at søge hos. Du bør samtidig også sikre dig, at du har optimeret dit CV, så det er helt streamlinet og helt nyt. Det er meget vigtigt, at dit CV er blevet udformet på en sådan vis, at det tydeligt kan afspejle de jobfunktioner, du ser dig selv passe ind i. Hvis du har planer om, at skulle sende en uopfordret ansøgning til en virksomhed. I denne forbindelse er det også en god idé, at du medbringer en række frivillige opgaver, som skaber et positivt billede. Der er – desværre – rigtig mange, der har en tendens til at glemme, at de skal bruge tid på at tilpasse deres CV, når de sender en ny ansøgning. Nogle læsere og arbejdsgiver har ikke interesse i, at læse om de samme aspekter som det andre. Derfor er det også vigtigt, at du sørger for at udforme et CV, der kan kædes sammen med din ansøgning.

Skal jeg følge op på min uopfordrede ansøgning?

Når du har sendt din ansøgning afsted, så er der mange, der mener, at det er nødvendigt, at du følger op på den. Det er dog vigtigt, at det understreges, at det er forventeligt, at det er noget, der tager lidt tid. Derfor vil det i høj grad også afhænger af den konkrete virksomhed, om du skal følge op telefonisk eller det er bedre, du lader være. Som udgangspunkt, så er det ikke noget, der er nødvendigt, hvis du søger hos en større virksomhed. Dertil er det også de færreste større virksomheder, der reelt set har nogle kommentarer til ansøgningen, før den er kommet gennem deres interne processer, hvorfor et opfølgningsopkald på telefonen vil være unødvendigt, hvis du ikke har spørgsmål. Når du sender en ansøgning afsted til en større virksomhed, så bliver den sendt videre gennem virksomhedens interne processer – det er særligt noget, der er aktuelt, hvis du sender en uopfordret ansøgning. Har du i stedet valgt en mindre virksomhed, så er det ikke sikkert, at der er tale om fasttømrede forretningsgange for ansøgninger. Hvad ovenstående betyder er, at det sagtens kan give et positivt indtryk af dig, hvis du ringer efter en lille uges tid, så du kan sikre, at din ansøgning er blevet modtaget, og samtidig kan du også forhøre dig om, hvorvidt de har taget stilling til, om de har lyst til at indkalde dig til en jobsamtale og en uddybende snak om dine fremtidsmuligheder.

Sender du ansøgningen via e-mail?

Hvis du har planer om, at skulle sende din ansøgning via e-mail, så er det vigtigt, at du husker på, at du basalt set kun har emnelinjen at gøre godt med, når det kommer til at kunne gøre et godt førstehåndsindtryk. Derfor har du også en meget begrænset plads at udtrykke dig på. De fleste mailprogrammer viser kun 80 tegn i deres emnelinje. Det er vigtigt, at du forsøger at bevæge dig et sted mellem hhv. faktuel information og en form for clickbait. Der er tale om en meget hårfin grænse. Dertil handler det naturligvis også om at tilpasse emnefeltet til netop dén virksomhed, du søger hos. Det er nemlig noget, der varierer meget fra virksomhed til virksomhed. Nogle steder kan det f.eks. virke ganske fremragende, at du skriver “Jeg kan forøge jeres salg med 200%”, mens andre blot vil opfatte det som SPAM. Det er dog en god idé, at du gør plads til, at flette dine kompetencer ind i emnelinjen som f.eks. “Erfaren speditør med ledelseskvalifikationer” eller ”Professionel grafiker med online-erfaring”. Du kan selvfølgelig risikere, at det vil betyde, at din e-mail blot vil blive slettet, hvis den respektive virksomhed ikke søger en speditør eller en grafiker. På den anden side, så er det også ganske fint, hvis det er netop dét, du ved, du gerne vil arbejde med. Sørg dog altid for, at bruge tid på at gennemtænke emnelinjen i din e-mail meget nøje.

Send ikke blot en tom e-mail med en vedhæftet ansøgning

Der er – desværre – rigtig mange, der har en tendens til at sende en tom e-mail med en vedhæftet ansøgning og et CV. Selvom det for mange virker som en god måde at gøre det på, så er det vigtigt, at du ikke blot sender en tom e-mail og vedhæfter et Word-dokument hvori din ansøgning og dit CV er at finde. Der skal være fokus på brugervenlighed og på at skabe en indbydende e-mail, som modtageren faktisk får lyst til at åbne. Der er mange skridt i denne proces, som kan nå at få modtageren til at stoppe. Derfor bør du også skrive en kort introducerende e-mail, hvor du lægger op til, at modtageren skal tage et nærmere kig på din ansøgning og dit CV. Hvis der blot er tale om en tom e-mail med vedhæftede filer, så kan det først og fremmest virke som et forsøg på enten SPAM eller at inficere modtagerens PC med virus. Derfor er det bestemt også uhyre vigtigt, at du sørger for at skrive en lille kort tekst i den e-mail, du fremsender. Den behøver ikke at være særlig lang, men den skal være præcis. Det er desuden også en god idé, at du sørger for at angive dine kontaktinfo i både din e-mail og i din ansøgning. Det er med til at sikre, at de altid har adgang til de info, de skal bruge for at kunne komme i kontakt med dig, hvis de har lyst til at følge op på din ansøgning eller derimod trække dig ind til en samtale.

Lav et gratis online CV på kun 5 minutter

Lav et flot online CV som du kan dele med dem du har lyst til. Det virker perfekt på computer, tablet og mobiltelefonen.

Kommentar

Skriv en kommentar

mood_bad
  • Ingen har skrevet en kommentar endnu
  • chat
    Skriv en kommentar
    keyboard_arrow_up